Provincie Utrecht – ‘Geheime’ oefeningen, cijfers die niet zouden kloppen en steigerende gemeenten. De beoogde nieuwe vliegtuigroute boven de provincie Utrecht zorgt voor onrust.
Uit een nieuwe analyse blijkt volgens actiegroep Stop4deroute dat het drukker wordt dan het ministerie zegt: niet 115 vliegtuigen per dag, maar 193 tot 235 per dag. De huidige berekeningen zouden aan de lage kant zijn, “gezien het grote aantal bestemmingen in zuidoostelijke richting dat vanaf Schiphol wordt aangedaan”.
Ook is volgens de onderzoekers niet duidelijk waar de inschattingen op gebaseerd zijn. In hun eigen rapport wordt een inschatting gemaakt op basis van vluchtaantallen voor alle bestemmingen vanaf Schiphol zoals gerapporteerd door Eurostat.
Wat wil het ministerie?
Vliegverkeer naar Schiphol komt nu nog vanuit drie verschillende plekken in Nederland aangevlogen. Om het luchtruim ‘efficiënter’ te maken, wil het ministerie van Verkeer en Infrastructuur daar een vierde route aan toevoegen. Die komt mogelijk boven de provincies Utrecht en Gelderland. De overheid wil zo de druk op andere aanvliegroutes verminderen. Ook krijgt defensie meer ruimte om te oefenen met nieuwe F35’s.
Vliegverkeer naar Schiphol komt nu nog vanuit drie verschillende plekken in Nederland aangevlogen. Om het luchtruim ‘efficiënter’ te maken, wil het ministerie van Verkeer en Infrastructuur daar een vierde route aan toevoegen. Die komt mogelijk boven de provincies Utrecht en Gelderland. De overheid wil zo de druk op andere aanvliegroutes verminderen. Ook krijgt defensie meer ruimte om te oefenen met nieuwe F35’s.
Utrechts protest
Intussen groeit het protest. Onderzoek van het journalistieke onderzoeksplatform Pointer toonde recent aan dat meer dan twee derde van gemeenten in Utrecht en Gelderland geen nieuwe aanvliegroute naar Schiphol wil over hun gebied. Vrijwel alle gemeenten hebben grote zorgen over geluidshinder en luchtkwaliteit.
Dat geldt ook voor Stop4deroute. Een petitie van de actiegroep is inmiddels bijna 65.000 keer getekend. “Het plan van de vierde aanvliegroute faciliteert de groei van Schiphol. Wij willen echter geen snelweg boven ons hoofd; geen continue geluidsoverlast; geen uitstoot van stikstof en geen uitstoot van allerlei giftige stoffen. Zodat de luchtvaart kan blijven groeien.”
Bron
Lees het hele artikel op de website van RTV Utrecht
Nog geen reacties, wordt de eerste!