De daadwerkelijke uitstoot door binnenschepen is twee tot drie keer hoger dan de cijfers dan tot nu toe gedacht. Dat is de uitkomst van de op 14 februari gepubliceerde studie Meten op Schepen.
Die conclusie is voor velen totaal onverwacht en tegengesteld aan wat de binnenvaart zelf altijd denkt: die ging ervan uit dat ‘meten aan de pijp’ zou aantonen dat schepen juist veel minder uitstoten dan volgens de officiële (fabrieks)cijfers.
Twee tot drie keer hoger
De studie is uitgevoerd in opdracht van de Topsector Logistiek. Een jaar lang zijn negentien schepen nauwgezet gevolgd. Daarvoor werkten Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en EICB samen. Het telemetrie’-project (meten op afstand) heeft volgens Topsector Logistiek belangrijke conclusies opgeleverd – en een gedetailleerd inzicht in de emissies en de bepalende factoren daarvoor.
In eerste instantie omschrijven de onderzoekers het enigszins vaag: “Een van de meest opvallende bevindingen van het onderzoek is dat de tot nu toe gehanteerde kengetallen voor binnenvaartemissies leiden tot een aanzienlijke onderschatting van de daadwerkelijke emissies.” Maar dan volgt: “De metingen uit de praktijk tonen aan dat de emissies een factor 2 tot 3 hoger liggen dan de gangbare kentallen voor brandstofverbruik en CO2, zoals bijvoorbeeld de kentallen die gebruikt worden in het framework van de Global Logistics Emissions Council (GLEC).”
Bron
Lees het hele artikel op de website van Binnenvaart krant
Nog geen reacties, wordt de eerste!