De klimaatimpact van de luchtvaart wordt sterk onderschat, zegt een nieuwe studie in opdracht van Bond Beter Leefmilieu (BBL). ‘Terwijl we van andere sectoren grote klimaatinspanningen verwachten, krijgt de luchtvaart vrij spel om te blijven uitstoten: dat is onrechtvaardig en contraproductief’.
De studie vergelijkt de impact van de luchtvaart en het treinverkeer op vlak van duurzaamheid, toegankelijkheid en overheidssteun.
Daaruit blijkt dat de rechtstreekse CO2-uitstoot van de Belgische luchtvaart in 2022 5,3 megaton CO2-equivalenten bedroeg. Maar dit is niet het volledige verhaal, concludeert BBL. Ook de zogeheten “niet-CO2-effecten” zoals bijvoorbeeld condensstrepen in de lucht en de cirruswolken die daaruit voortkomen, hebben een sterk opwarmend effect doordat ze de warmte vanop aarde terugkaatsen en vasthouden.
Het opwarmende effect van alle “niet-CO2-effecten” samen kan volgens de studie oplopen tot wel twee derde van de totale klimaatimpact van vliegtuigreizen.
‘Uit de studie blijkt dat we zo op een totale klimaatimpact van bijna 16 megaton komen voor 2022. Dat is ongeveer evenveel als de impact van alle Vlaamse wagens en vrachtwagens op onze wegen samengeteld. Met de uitstoot van de productie van de brandstoffen erbij komen we zelfs aan een totaal van bijna 17 megaton’, zegt Naomi Cambien van BBL.
Emissiehandel
Een ander pijnpunt dat het onderzoek blootlegt is dat in 2022 slechts een klein deel van de Belgische luchtvaartemissies onder het Europese emissiehandelsysteem (ETS) viel, het systeem dat de uitstoot plafonneert en beprijst. Enkel vluchten binnen de Europese Economische Ruimte vallen namelijk onder dit stelsel.
‘Dat het leeuwendeel van de luchtvaartemissies gewoon ongereguleerd blijven, is onbegrijpelijk’, zegt Cambien. ‘Zolang een vlucht naar de Verenigde Staten niet beprijsd wordt, is er geen enkele garantie op dalende klimaatimpact’, zegt ze.
Ook bemoeilijkt die ongelijke behandeling de shift naar het spoor, stelt de studie die werd uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven: voor het internationaal spoorvervoer zijn de uitlaatemissies van de broeikasgassen nochtans nul, aangezien alle treinen die internationaal rijden geëlektrificeerd zijn.
Bron
Lees het hele artikel op de website van MO (Mondiaal Nieuws)
Nog geen reacties, wordt de eerste!